טורטיה מקמח תירס ו Tinga de Pollo

עוף טינגה

אני לא יודעת מה איתכם, אבל אני זוכרת את הפעם הראשונה שאכלתי אוכל מקסיקני. זה היה לפני די הרבה שנים באמסטרדם, היינו בחופשה זוגית נפלאה ובאחד הערבים נכנסנו ג׳ינג׳י פז ואני למסעדה מקסיקנית שהיתה מאוד פופולרית ועמוסה ולא כל כך ידענו מה להזמין. מכיוון שהדבר המקסיקני היחידי שהכרנו עד אותו ערב היה נאצוס, הזמנו מנה שבה כל אחד יכול להרכיב לעצמו את הטורטיה שלו, עם סוגים שונים של רטבים וסוגי בשר שונים שאפשר להכניס לתוך הטורטיה. פשוט התמוגגנו מהטעמים, כל דבר שטעמנו היה כל כך טעים, מיוחד ושונה.

זו היתה חוויה כל כך מוצלחת שמאז אנחנו משחזרים אותה מדי פעם בבית ועורכים ארוחות ערב מקסיקניות שבהן מניחים כמה אפשרויות על השולחן וכל אחד שם בטורטיה שלו כרצונו. גם הילדים מאוד אוהבים לאכול בצורה הזו, הם יכולים לטעום מכל המבחר שיש על השולחן ולהחליט מה להכניס לטורטיה.

כשהגענו לפה הכרנו את לואיס ומריסול ממקסיקו, זוג מקסים ומלא שמחת חיים. לואיס הוא איש מאוד מצחיק ובכל הזדמנות הוא פוצח בשירה בקולו העמוק ואפילו שבהתחלה לא הבנתי מילה ממה שהוא שר נהנתי מאוד. הם בינתיים חזרו למקסיקו ולפני החזרה הזמינו כמה זוגות חברים (אמריקאים, זוג מהודו ואנחנו) לארוחת פרידה במסעדה מקסיקנית. הייתה ארוחת ערב מאוד כייפית וטעימה, הם הזמינו לכולם מספר מנות שהונחו במרכז השולחן וכך יכולנו לטעום סוגים שונים של אוכל מקסיקני.

לואיס ומריסול

בנוסף, לואיס הציע לנו לשתות בירה (מקסיקנית כמובן) שלתוכה הם שופכים כוס קטנה של נוזל בצבע קצת עכור. אני ויתרתי על התענוג והזמנתי מרגריטה אבל חלק הזמינו את המשקה וביניהם גם הזוג ההודי. החברה שלנו טעמה מהבירה המחוזקת וזה היה מאוד טעים לה, היא ממש התענגה על זה. מאוחר יותר בררנו לעומק מה זה בדיוק התוספת הזאת ואז התברר לנו שזה ציר בקר… אבל לאף אחד לא היה נעים לספר לה מה בדיוק היא שתתה, במיוחד שהיה לה כל כך טעים. את הבירה השניה של ג׳ינג׳י פז הוא כבר הזמין רגילה

לורנה היפה

אחד היתרונות בלגור מחוץ לישראל זה האפשרות להכיר אנשים ממקומות שונים בעולם וכך יצא לי להכיר גם את לורנה.

את לורנה היפה (שגם היא במקרה ממקסיקו) פגשתי ממש כשהגענו, היא היתה בין האנשים הראשונים שהכרתי.

היא לא ידעה מילה באנגלית ואני לא ידעתי מילה בספרדית, אבל משהו במבטים והחיוכים המבוישים שהחלפנו באותה ארוחת הערב המשותפת יצר ביננו חיבור.

ממפגש למפגש למדתי להכיר אותה ולחבב אותה כמובן מכיוון שאי אפשר לא לחבב את לורנה, היא פשוט מסוג האנשים האלה שכולם אוהבים. בהתחלה היה לי מאוד קשה ליצור שיחה בספרדית, אבל די מהר הבנתי שאם לא אעשה מאמצים לדבר זה פשוט לא יקרה ולכן תמיד במפגשים עם נשים דוברות ספרדית אני משתדלת לדבר. אם אני לא מבינה אני מבקשת שיחזרו על הדברים עד שאבין מה שנאמר ולא תמיד זה פשוט כי לכל מדינה יש את המבטא שלה והסלנג שלה ולפעמים גם את ההסברים לא כל כך מבינים…

לאט לאט התחלתי לרכוש את השפה ומעבר לחיוכים סתומים התחלנו לדבר ולתקשר אחת עם השניה, כך גיליתי שגם לורנה אוהבת לבשל, היא מבשלת בעיקר אוכל מקסיקני ואפשר להבין אותה בהחלט מכיוון שהוא מאוד טעים.

לורנה מלמדת אותי להכין אוכל מקסיקני

אז כמו שכבר הבנתם לורנה היא אשה מקסימה, יש לה לב רחב וטוב והיא תמיד תשמח לעזור. ואכן, עוד לפני שהבלוג קרם עור וגידים, ביקשתי ממנה ללמד אותי קצת בישול מקסיקני והיא מיד נענתה בשמחה. אז הגיעה הפציעה שהשביתה אותי קצת והכל נדחה, אבל עכשיו אפשר להגיד שחזרתי לעצמי ואני כבר יכולה לבלות הרבה זמן במטבח מבלי להתעייף וקבענו מחדש פגישת בישול משותפת.

במטבח של לורנה היפה
במטבח של לורנה היפה

בוקר אחד הגעתי ללורנה ליום בישולים שכלל כמה מנות. התלבטנו קצת מה לבשל ומכיוון שלורנה יודעת שבישראל שמים יותר דגש על בריאות החלטנו ללכת על מנות שכוללות חזה עוף שהוא החלק הכי פחות שמן בעוף.

הבסיס של האוכל המקסיקני הוא הטורטיה, כל מאכל שהם מכינים הם מניחים על טורטיה ולכן בכל בית תמצא את המכשיר להכנת הטורטיה, שהופך את החיים להרבה יותר קלים. מכיוון שלרובנו הישראלים אין את המכשיר, לורנה גם הראתה לי שיטה נוספת לשטח את הבצק.

אז יאללה בואו נלמד איך מכינים טורטיה מקסיקנית ומנה שנקראת Tinga de Pollo, כדי שיהיה לנו גם מה לאכול בתוך הטורטיה.

טורטיה מקסיקנית  (כ-36 טורטיות) עודכן בתאריך 3.12.16

אני מעדכנת את המתכון לטורטיה בעקבות הקורס לבישול מקסיקני שעברתי בו למדתי להכין טורטיות מקמח תירס. השוני במתכון הזה הוא בכמות הקמח הלבן שמשתמשים ובכמות המים.

הקמח הלבן מהווה עשירית מכמות קמח התירס והמים החמים גורמים להתחלת תהליך הבישול של הקמח והתוצאה היא בצק קל לעיבוד והטורטיות יוצאות דקות וקלות לרידוד (בקורס היינו מרדדים את הבצק בין שני ניילונים והתוצאה הייתה מוצלחת מאוד)

500 גרם קמח תירס (זה לא קורנפלור וגם לא קמח לפולנטה) זה נראה כך:  

קמח תירס
קמח תירס

50 גרם קמח לבן

1 כפית מלח

3 כוסות מים חמים 

אופן ההכנה:

מערבבים הכל בקערה גדולה ביד עד שמתקבל בצק רך ונעים למגע ולא דביק (אם צריך אפשר להוסיף עוד קצת מים)

מערבבים ביד את הקמח לטורטיה מקמח תירס
מערבבים ביד את הקמח לטורטיה

מחממים מחבת על אש בינונית

לוקחים שתי צלחות גדולות ושטוחות, מערוך ושתי שקיות ניילון קשיחות יחסית כמו שמרדף (לורנה עבדה עם ניילון ואני ניסיתי בבית עם נייר אפיה אבל נייר האפיה מקמט את הבצק וגם נקרע לעיתים קרובות אז עדיף עם שקיות ניילון)

מניחים על צלחת אחת שקית ניילון אחת, יוצרים כדור קטן מהבצק ומניחים מעל, שקית ניילון נוספת ואת הצלחת הנוספת ופשוט מועכים עם משקל הגוף ומסובבים קצת את הצלחת. אם נראה לכם שהטורטיה לא יצא מספיק שטוחה תנו לה עוד רידוד קל עם המערוך.

מעבירים את הטורטיה למחבת לשתי דקות מכל צד. אני העברתי את הטורטיה אח״כ למכשיר שנראה כך:

טורטיה מקמח תירס בהכנה
טורטיה מקמח תירס בהכנה

לעוד דקה בערך מכל צד, חלק מהטורטיות אפילו התנפחו קצת וזה בסדר גמור.

מוציאים את הטורטיה למגש גדול וממשיכים עם שאר הבצק. חשוב לא לערום את הטורטיות אחת על השניה מכיוון שהן ידבקו, אלא לתת להם קודם להתקרר אחת ליד השנייה. לאחר שהתקררו ניתן לערום אותן, להכניס לשקית ולשמור במקרר.

מגש הטורטיות שאני הכנתי
מגש הטורטיות שאני הכנתי

כמו כן, ניתן לשמור את הבצק עטוף טוב בניילון עד יומיים במקרר אם לא רוצים להכין את כל הטורטיות ביום אחד. מי שרוצה להתעמק קצת יותר בהכנת טורטיה מוזמן להיכנס לבלוג של עז תלם: the kitchen coach  יש שם הסבר מפורט על קמח תירס וכמו כן שני מתכונים שלו לטורטיה (קצת שונה משלי).

הנה סרטון שהכנתי על הכנת טורטיה

Tinga de Pollo

2 חזות עוף שלמים

כוסברה

5 עגבניות

2 בצלים

3 שיני שום

פלפל צ׳יפוטלה (מגיע בקופסאת שימורים) או לחלופין פפריקה חריפה 

צ׳יפוטלה
צ׳יפוטלה

אופן ההכנה:

מרתיחים סיר רחב עם מים, עלי כוסברה, רבע בצל ומלח.

כאשר המים רותחים מוסיפים את העוף וממשיכים לבשל כחצי שעה.

העוף מתבשל
העוף מתבשל

בינתיים פורסים את הבצל לרצועות ומטגנים במחבת רחבה עם שלוש כפות שמן (אני השתמשתי בשמן זית) על אש נמוכה עד להזהבה.

מטגנים את הבצל עד הזהבה
מטגנים את הבצל עד הזהבה

מכניסים למעבד מזון את העגבניות והשום וטוחנים מספר דקות ואז מוסיפים כף צ׳יפוטלה וכוס נוזלים מהסיר שבו מתבשל העוף וטוחנים שוב עם קצת מלח ופלפל שחור גרוס. הצ׳יפוטלה היא מאוד חריפה אז כדי להוסיף קצת ולטעום ולתקן טעמים אח״כ (כשהכנתי בבית את המנה יצא לי מאוד חריף והמג׳ונג׳ן בקושי הצליח לאכול).

רואים ששמתי יותר מדי מהצ׳יפוטלה
רואים ששמתי יותר מדי מהצ׳יפוטלה?

מוציאים את העוף מהסיר ומפרידים אותו לרצועות בעזרת המזלג, מוסיפים לתוך המחבת עם הבצלים יחד עם העגבניות ומוסיפים עוד כוס נוזלים מהסיר.

מפוררים את העוף עם המזלג
מפוררים את העוף עם המזלג
מוסיפים את העוף המפורר לרוטב העגבניות
מוסיפים את העוף המפורר לרוטב העגבניות

ממשיכים לבשל עד שהנוזלים מתחילים להצטמצם. טועמים ומתבלים במידת הצורך.

מבשלים עד שהרוטב יצטמצם
מבשלים עד שהרוטב יצטמצם

המנה לא צריכה להיות חריפה אלא עם ניחוח של חריפות.

ועכשיו החלק הכייפי, מרכיבים את המנה:

מחממים מחבת ומניחים עליה טורטיה לחימום מניחים על הטורטיה פרוסת גבינה צהובה (לא חובה). כשהגבינה מתחילה להנמס מעבירים לצלחת מוסיפים את העוף ומגלגלים קצת (אפשר להוסיף גם סלסת פריחולס שעשויה משעועית שחורה).

טורטיה מקמח תירס עם עוף ברוטב עגבניות- מעדן
מוכן!

בתאבון!

נ.ב בקרוב בבלוג מתכון לאורז מקסיקני אדום ובנוסף הגרסה הבריאה שלי לאורז מקסיקני אדום.

מחפשים מה עוד לשים בתוך הטורטיה? נסו את:

בקר מפורר

צ׳ילי קון קרנה

עוף באננס

עוף בפלפלים

סדנאות בישול דרום אמריקאי

עשיתי לכם חשק ללמוד עוד על המטבח הדרום אמריקאי? אני מזמינה אתכם להצטרף לאחת מהסדנאות שלי, כל הפרטים פה

לא רוצים לפספס מתכון חדש? הרשמו עכשיו לקבלת המתכון ישירות למייל שלכם

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Comments

comments

2 תגובות בנושא “טורטיה מקמח תירס ו Tinga de Pollo”

  1. היי
    המתכונים מדהימים
    וגם הסטיילינג..
    תודה רבה!

    הערה קטנה, כדאי להכין את הקורא
    שזה לא כשר כי אז אתה מגיע לגבינ"צ
    עם העוף ואתה מרגיש שנתקע לך
    משהו בגרון..

    1. תודה רבה עמוס. מקבלת את ההערה שלך, להבא אציין בתחילת הפוסט את העובדה שמדובר בפוסט לא כשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רוצים לפספס מתכון חדש? הרשמו עכשיו לקבלת המתכון ישירות למייל שלכם

לוגו

רוצים לקבל את המתכון הבא ישירות למייל שלכם?

× אשמח לשמוע ממך בוואטסאפ